Alumni arcképcsarnok

Alumna arckép - Hordósy Rita, osztatlan szociológia képzés, oktatásszociológia szakirány

 

Miért választottad ezt a(z akkor még osztatlan) képzést a TáTK-n?
A gimnázium utolsó 1-2 évében elkezdett borzasztóan érdekelni, hogy miért vannak ennyire különböző és mégis hasonló oktatási rendszerek világszerte. Szerettem volna többet tudni arról, hogy mit is jelent az “iskola” a tágabb társadalmi környezetben, így a szociológia szak az oktatásszociológia szakiránnyal (az akkori osztatlan képzésben) tökéletes választásnak tűnt. A nyílt napon nagyon szimpatikusak voltak az oktatók, továbbá néhány volt iskolatársam is szívesen ajánlotta az ELTE TáTK-t.
 
Mit kaptál a képzéstől a TáTK-n töltött idő alatt?
Az osztatlan képzés öt éve alatt rengeteg tudásanyagot halmoztam fel mind társadalomelméletből, mind kutatásmódszertanból. Ez utóbbiakat ki is próbálhattam a  különféle szemináriumok keretében, hogy aztán a munkám során alkalmazni is tudjam őket. A TáTK-n a legjobbaktól tanulhattunk: témájuk iránt elkötelezett, lelkes oktatók tanítottak bennünket . A sablonos válaszok sosem voltak elegendőek; a kritikai, elemző szemlélet kialakítására viszont rengeteg idő jutott.  
 
Jelenleg mivel foglalkozol, és hogyan hasznosítod az itt szerzett tudást?
Jelenleg posztdokként kutatok a Sheffieldi Egyetemen az Egyesült Királyságban. Azzal foglalkozom, hogy az egyetem diákjai hogyan élik meg az átmenetet az iskolából az egyetem világába, majd a munkaerőpiacra. A kutatás eredményeit igyekszem szakmai folyóiratokban, konferenciákon, illetve az egyetemi struktúrán belül is terjeszteni, hogy legyen foganatja. Az ELTE TáTK-n mindig is azt láttam, hogy együtt használtuk a nagy kérdőíves adatbázisokat és a mélyebb információt szolgáltató interjúkat, fókuszcsoportokat: ez a szemlélet nagy hasznomra válik manapság. 
 
A szociológia szak elvégzése után másfél évig az Oktataskutató és Fejlesztő Intézetben voltam kutatási asszisztens több szakképzési projekten, egy szuper csapatban. Egy itt felmerült ötletből írt kutatási tervvel aztán több brit egyetemre is jelentkeztem PhD képzésre. Végül a Birminghami Egyetemen kaptam ösztöndíjat a kutatásomhoz arról, hogy különböző országokban miként használják politikai és intézményi célokra a pályakövetési adatokat. Ki gondolta volna, hogy itt én leszek az “SPSS zseni” aki a többi csoporttársat oktatja a COMPUTE és RECODE parancsokra a korábbi TáTK-s jegyzetekből!
 
Mit üzennél az érdeklődő felvételizőknek, mire számítsanak, ha bejutnak a szociológia képzésre?
Az egyetemi oktatásra és a sok újdonságra, amivel jár nem igazán lehet felkészülni, annyira más, mint minden korábbi oktatási intézmény; ezt látom most a kutatási eredményeim alapján is. A mesterképzés lehetőséget ad, hogy elmélyítsd a módszertani készségeidet és behatóbban tudj foglalkozni a téged érdeklő szűkebb témával. Érdemes ezt az időt és az egyetemi kapcsolatokat arra is használni, hogy a tágabb tudományos életbe betekintést nyerj. Én nagyon élveztem anno egy kisebb csoporttal az osztatlan iskolákat fotózni, majd kutatni, amiből aztán először TDK, majd OTDK szereplés lett, végül pedig szakdolgozat!  
 
Számomra rengeteget jelentett a szakkollégiumi élet is: közösséget és a szervezeti működést, extra kurzusokat és kutatási tapasztalatot. A társadalomtudományokban főleg, de valójában bárhol helyezkedsz el, a csapatmunkában való jeleskedés nagyon fontos készség!
 
(2016. április)

 

2016.05.30.