Egyetemi és kari sikerek az MTA Poszt-Covid Pályázatán

2022.03.23.
Egyetemi és kari sikerek az MTA Poszt-Covid Pályázatán
Közzétették az akadémiai pályázat második körének eredményét: egyetemünkről Pogány Ákos etológus és Tausz Katalin szociálpolitikus kezdheti meg áprilisban a pandémia utóhatásainak vizsgálatát.

Az MTA programjának célja olyan (alap)kutatások támogatása, amelyek a koronavírus-járvány okozta egészségügyi, társadalmi, kulturális és egyéb problémák feltárására és megoldására keresnek válaszokat. 

A pályázati elbírálás második körében 41 pályázó közül 20 nyertest hirdettek, ők április 1-én kezdhetik meg a munkát. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemről ebben az etapban is ketten indíthatják el projektjüket a támogatással: 

  • Pogány Ákos egyetemi adjunktus (TTK Etológia Tanszék) és
  • Tausz Katalin professor emeritus (TáTK Szociálpolitika Tanszék).

Pogány Ákos azt vizsgálja majd kutatótársaival, hogy a járványnak milyen rövid és hosszú távú hatásai vannak az óvodáskorú gyerekek digitális eszközhasználatára és társas készségeinek alakulására. Mivel a korlátozások idején az oktatás, a munkavégzés és a kapcsolattartás jórészt az online térre szorítkozott, feltehető, hogy az idősebb testvérek, szülők, azaz a szerepmodellek megnövekedett eszközhasználata és a szülői hozzáállás esetleges megváltozása az óvodáskorúak megnövekedett eszközhasználatával is járt, ami pedig hatással lehet az ebből a szempontból különösen érzékeny korosztály szociokognitív fejlődésére is.  

Tausz Katalin professor emeritus (ELTE TáTK) és kutatócsoportja (Bányai Borbála PhD, ELTE BGGyK; Csabai Lucia doktorjelölt, ELTE BGGyK; Kondor Zsuzsa PhD, ELTE BGGyK és Menich Nóra doktorjelölt, Társadalomtudományi Kutatóközpont) az ELTE BGGyK által beadott kutatásukban azt vizsgálják majd, hogy a COVID-19 járvány alatt mennyire voltak hozzáférhetőek és mennyire támogatták a fogyatékossággal élő személyek aktív, közösségi és társadalmi részvételét a közszolgáltatások és specializált szolgáltatások, illetve milyen innovatív gyakorlatok, együttműködések születtek a fogyatékos emberek és családjaik, a helyi közösségek és az ellátórendszerek között.

Az első etapban országos szinten 10-en kezdték meg a munkát, köztük az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar két kutatója, Cserjési Renáta és Király Ildikó

forrás: elte.hu