Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszéket alapított az ELTE TáTK
Az új tanszék Magyarország első, a „fejlődéstanulmányokat” (development studies) a nevében hordozó, és a globális fókuszú fejlődéstanulmányokkal foglalkozó egyetemi műhelye. Ez a multi- vagy interdiszciplináris tudományterület nagy népszerűségnek örvend világszerte, hiszen a legégetőbb globális kérdéseket (pl. globális egyenlőtlenségek, klímaváltozás, migráció, fenntarthatóság, gazdasági interdependenciák, demokratikus és autoriter átalakulások), illetve az egyes „fejlődő” régiókat (pl. Afrika, Délkelet-Ázsia, Közel-Kelet, Latin-Amerika) és a „fejlett” régiókban élő marginalizált csoportokat vizsgálja. A tanszék a nemzetközi tanulmányok szak alap- és mesterképzésében egyébként is egyre hangsúlyosabban jelen levő globális és fejlődési fókuszú tárgyak oktatása mellett az ezzel kapcsolatos tudományos munka koordinálásával is foglalkozik.
Tekintettel az elméletek, témák és régiók sokaságára, amelyekkel a tanszék oktatói foglalkoznak, a tudományos műhely elkötelezett a kutatói és módszertani eszközök változatossága mellett.
A fejlődés fogalmáról a Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszék önreflexív és interkulturális módon kíván gondolkodni, ezért a fejlődéssel kapcsolatos témákat kritikai, és nem eurocentrikus szemszögből vizsgálja, elutasítva minden fejlődés-értelmezést, amely kultúrák vagy etnikai csoportok közötti hierarchián alapul. Fontosnak tartja továbbá, hogy elemezze és értékelje azokat a szakpolitikákat, amelyek – mind globális, mind lokális szinten – a szegénység csökkentését, az életszínvonal javítását, a fenntarthatóság, a társadalmi befogadás és a mobilitás előmozdítását célozzák.
A tanszék részben olyan kurzusokat fogad be, amelyek jelenleg is megtalálhatóak a nemzetközi tanulmányok alap- és mesterképzésében, így például a Migráció, a Politikai gazdaságtan és a Nemzetközi fejlesztéspolitika. Továbbá az alapképzésen a regionális és tematikus tárgyak nagy részét (pl. Afrika- és Közel-Kelet-tanulmányok, Ázsia-tanulmányok, Amerika-tanulmányok), a mesterképzésen pedig az EU külkapcsolatok és fejlesztéspolitika szakirány tárgyainak egy részét (pl. Posztkoloniális elméletek, Fejlesztéspolitika és jólét, A fejlődő országok nemzetközi politikai gazdaságtana). A kurzuskínálat a jövőben bővülhet a globális társadalmi folyamatokat, illetve a fenntartható fejlődés globális dimenzióit vizsgáló kurzusokkal.
A tanszék munkatársai nagy jelentőséget tulajdonítanak annak a multikulturalizmusnak, amely az ELTE TáTK nemzetközi diákjainak köszönhetően van jelen az egyetemen, és igyekeznek kihasználni ezt a sokszínűséget. Az oktatás során – az ELTE TáTK többi tanszékéhez hasonlóan – Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszék is törekszik a kölcsönös tanuláson alapuló tanár-diák kapcsolatok kialakítására.
Az új tanszék profilja új együttműködési irányokat jelölhet ki a TáTK, a TTK, a GTK és a BTK egyes tanszékei felé, amelyekkel közös oktatási tevékenységre kerülhet sor, illetve a fejlődéstanulmányokkal foglalkozó nemzetközi szakmai szervezetek irányába, melyek révén hosszú távon pályázatokban, konzorciumi formában megvalósuló kutatási projektekben is részt vehetnek a tanszék munkatársai. A tanszék nyitott a nonprofit szervezetekkel (alapítványok, civil szervezetek, jótékonysági és egyházi szervezetek, önkéntesek), az állami- és önkormányzati szférával, valamint a vállalati szférával való együttműködésre is.
A Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszék a következő években azon dolgozik majd, hogy a fejlődéstanulmányok hazai oktatási központjává, valamint a kapcsolódó tudományos munka fontos szereplőjévé váljon. Célja az is, hogy a kutatói által elemzett témákban pozitív változások előmozdítója legyen – megértse és elősegítse a fejlődés emancipációs, képességeket teremtő és közösségvezérelt formáit itthon és külföldön egyaránt.
A tanszék munkatársainak névsora és az Alapító Nyilatkozat a tanszék saját honlapján olvasható.